SZKŁO DŹWIĘKOCHŁONNE
To jeden ze sposobów radzenia sobie ze zgiełkiem ulic, odgłosami jadących pociągów, samochodów, samolotów itp. Miarą właściwości akustycznych szyb zespolonych jest ważony wskaźnik izolacyjności akustycznej Rw (dB). Wyznacza się go badawczo w akredytowanych laboratoriach akustycznych w zgodzie ze stosownymi normami określając tłumienie dla poszczególnych pasm widma od 100 do 3150 Hz. Stosowane w budownictwie szyby zespolone mogą osiągać izolacyjność akustyczną Rw>50dB.
Bardzo ważne są również są widmowe wskaźniki adaptacyjne Ctr i C.
Ctr – (hałas mieszkaniowy), jeżeli lokalizacja budynku znajduje się w dużym mieście, blisko głównej drogi, wówczas najbardziej pożadany będzie wskaźnik Ctr .
C – (hałas drogowy), jeśli natomiast lokalizacja budynku znajduje się blisko autostrady wówczas najbardziej odpowiedni będzie wskaźnik C.
Efekt podwyższenia dźwiękochłonności szyby można uzyskać kilkoma sposobami
– masa szkła – użycie przynajmniej jednej tafli szkła o dużym ciężarze powierzchniowym (np. szkło 6 mm lub grubsze) – im większa sumaryczna grubość szkła w szybie zespolonej (masa), tym silniejsze tłumienie,
– zastosowaniem tafli o różnej sprężystości – wykorzystuje się tutaj właściwości tłumiące szkła VSG klejonego (bezpiecznego),
– asymetryczna konstrukcja – stosowanie szyb o różnej grubości, pożądana jest różnica wynosząca min 30%, efekt poprawy tłumienia uzyskuje się, gdy obie tafle różnią się grubością o przynajmniej 50 % (np. szkło float 4 mm + szkło float 6 mm). Można w ten sposób uzyskać poprawę tłumienia o 2-5 dB. Jest to jedna z najtańszych metod poprawy własności akustycznych szyby zespolonej,
– zastosowanie wypełnienia przestrzeni międzyszybowej gazem ciężkim, np. kryptonem (właściwości argonu w tym zakresie są znikome)- im większy odstęp między szybami, tym lepsze tłumienie hałasu- użycie szkła VSG ze specjalną folią dźwiękochłonną – o wysokiej izolacyjności akustycznej.